05.02.19
Тема. Джек Лондон «Жага до життя». Характеристика героїв твору. Описи природи та їх роль у тексті. Значення назви оповідання
Любов до життя, життєлюбство — це не просто риси характеру людини, інколи вони стають рятівними для неї, як для героя оповідання Джека Лондона. Але до цих якостей потрібні ще велика сила волі, мужність, витривалість, практичні знання та вміння жити в умовах дикої природи, людська гідність. Під загрозою смерті герой не втратив чесності й порядності, не посмів вчи нити негідно не лише стосовно самого Біла, а й навіть щодо його пам’яті.
1. Складання паспорта анкети письменника
Паспорт анкета Джека Лондона
Ім’я
|
Джон Гріффін Чейні
|
Псевдонім
|
Джек Лондон
|
Роки життя
|
1876–1916
|
Місце народження,проживання
|
Сан-Франциско, США
|
Батьки
|
Мати — Флора Веллман, учителька музики, батько — астролог Вільям Чейні, вітчим — Джон Лондон
|
Освіта
|
Вища
|
Професія
|
Журналіст, письменник
|
Твори
|
«Північні оповідання», «Мартін Іден» та ін.
|
|
|
2. Спостереження над текстом художнього твору (в зошиті)
Відновіть послідовність подій в оповіданні Джека Лондона «Жага до життя»
- Ловитва пічкурів
- Орієнтування на місцевості
- Зрада Біла
- Зустріч з ведмедем
- Фінал життя Біла
- На китобійному судні
- Поєдинок із вовком
Визначте елементи сюжету оповідання. (ПИСЬМОВО)
Експозиція —
Зав’язка —
Розвиток дій —
Кульмінація —
Розв’язка —
Головна думка
Людина кидає виклик смерті та перемагає її. Сильна воля допомагає людині зробити навіть неможливе.
Проблеми
Проблеми людської гідності, життя і смерті, вірності у дружбі чи здатність зрадити її.
Словникова робота
Жага — гаряче бажання (Словник Б. Грінченка).Саме це слово найкраще передає головну мету героя — у нього було гаряче бажання вижити, яке й допомогло йому побороти голод, холод, хворобу, навіть смерть. Любов до життя — дорожча за гроші, сильніша за хворобу, самотність і страх.
. Евристична бесіда. Робота над образами героїв твору(усно)
1) Герой і Біл
- Хто є героями оповідання і з якою метою вони приїхали в суворий край?
- Перед нами в тексті постають два напарники золотошукачі:Біл та герой. Знайдіть в тексті опис героїв. «Вони ступали, кульгаючи, до річки; сходячи вкритим каменюками берегом ,передній заточився і мало не впав. Обидва були стомлені і виснажені, з облич їх не сходив вираз тупого терпіння, що його карбують тривалі незгоди. На спині вони несли важкі клунки, загорнені в укривала й підтримувані ремінцями, які вони на кинули на лоби. Кожен ніс рушницю. Вони ступали, схиливши низько плечі, а ще нижче голову, втупившись очима в землю».
- Як вчинив із героєм Біл? Біл шкандибав далі через молочно біле шумовиння. Він так і не обернувся. Біл вийшов, кульгаючи,на той берег і подався далі не повертаючи голови.
- Як ви оцінюєте поведінку Біла? Як аморальну, він не повинен був так вчиняти, за що і поплатився.
- Які риси характеру притаманні героям?
- Чи можна назвати Біла справжнім другом?
- Як Біл поплатився за зраду?
- Чому герой не взяв золото товариша?
- Чи є в тексті моменти, де людина нагадує нам тварину? Полювання на куріпок: «В одному видолинку з поміж скель й трави злетіла, фуркаючи крильми, зграя білих куріпок. “Кр-кр-кр!” —лунали їхні крики. Він жбурляв у них камінцями, але не міг влучити. Тоді він покликав клумака на землю і почав підкрадатись до птахів плазом, як кіт до горобця». Зустріч із ведмедем: «Ведмідь ступив незграбно вперед, став на задні лапи й вичікувально рикнув. Якби чоловік побіг, ведмідь погнався б за ним, але чоловік не втік. Осмілілий зі страху, він теж за гарчав, дико, люто, вкладаючи в це гарчання весь свій страх».Головний герой натрапив на кістки, залишені вовками: «Над вечір він натрапив на кістки, розкидані там, де вовки загризли свою жертву. Годину тому це було живе оленя, що мекало і вибрикувало. Він споглядав дочиста обгризені, блискучі кості,досі рожеві, бо в їхніх клітинах ще не згасло життя».
- Отже, що відрізняє людину від звіра? Людина розумніша, порядніша, хоча іноді й змушена чинити в складних обставинах виживання як звір.
2) Герой і Природа
- Яка роль пейзажу в оповіданні? Пейзаж підкреслює настрій головного героя, допомагає краще зрозуміти внутрішній стан,почуття героя.
- Який емоційний стан героя? Біль, відчай, страх, розгубленість, муки голоду, напівсвідоме існування
- Які символічні образи допомагають нам зрозуміти підтекст оповідання? Пустеля — символ непорозуміння, самотності.
- Знайдіть і зачитайте уривки з тексту про природу Півночі.«Він перевів погляд на південь — десь там, за оцими похмурими горбами, простяглося Велике Ведмеже озеро». «Він знову по глянув на те коло світу, в якому залишився. Невесела картина. З усіх боків, аж до обрію, одноманітна пустеля, пагорби всі пологі й низькі. Ані деревця, ані кущика, ні травинки — ні чого, крім безкрайньої, страшної пустелі, і в його очах нараз проблиснув страх».
- Які кольори переважають в описі природи? Сірий: «сіре морена моху», «сірі скелі», «на небі ні сонця, і навіть проблиску сонця». Сірий колір найбільше відповідає настрою героя.
3) Герой і Вовк
- Які почуття викликає у героя Вовк? Лише увагу до нього;страх уже зник; ненависті теж немає; і Вовк, і Людина —в скрутному становищі: голодні, хворі, самотні.
- Якими зображено у тексті Вовка та Людину? «Почулося сопіння й бухикання — між двома каменями, не далі як за двадцять кроків од себе він угледів вовчу голову. Гострі вуха не стирчали догори, як у інших вовків; очі були налиті кров’ю, голова понурилася». «Всю ніч він чув бухикання хворого вовка і час від часу мекання оленят. Навколо буяло життя, але життя повне сил і здоров’я, і він розумів: хворий вовк іде слідом за хворою людиною. Він тремтів на пронизливому вітрі й понуро ви шкірився, коли чоловік обізвався до нього хрипким шепотом».«Якось він побачив, що вовк пожадливо вилизує слід, і зрозумів, який його чекає кінець, якщо… якщо він сам не вб’є вовка .І почалась одвічна страшна трагедія боротьби за існування:хвора людина повзла, хворий вовк шкутильгав за нею — дві вмирущі істоти волоклися через пустелю». «Ось вовк засопів йому біля самого вуха. Шорсткий сухий язик тернув його по щоці. Він миттю випростав руки. Пальці зімкнулись, мов пазурі, але нічого не схопили. Для швидких упевнених рухів потрібна сила, а йому саме сили й бракувало. Вовкове терпіння було незмірне. Півдня він пролежав нерухомо, борючись із запамороченням, чекаючи на звіра, який хотів ним поживитись і яким він жадав поживитись сам».
- Чому Людина перемагає? Людина, як і Вовк, бореться за виживання і завдяки волі й упертості перемагає у цьому двобої.
- Що символізує Вовк? Це символ смерті, що повзе за людиною, якій судилося померти. Але людина перемагає. Недаремно смерть зображена у вигляді хворого вовка — життя сильніше за смерть.
- Чому автор не дав імені головному герою? Він визнає, що кожна людина, якщо вона справді Людина, має бути такою, як його герой,— сильною, здатною постояти за себе, вийти переможцем з будь якої ситуації.
Поєднайте художні засоби із їхніми визначеннями.(письмово)
Цитати
|
Хоробрість змило хвилею страху; голод гриз йому нутрощі; очі засвітилися тугою пораненого оленя
|
Аж дух забиває
|
Як кіт до горобця; як у лихо манці; наче гуща; вода була холодна, як крига
|
Молочно біле шумовиння; стомлені й виснажені; з облич їм не сходив вираз тупого терпіння
|
Хай женеться за ними зима, хай вкриваються кригою по токи, хай дні стануть морозні; ані деревця, ані кущика, ні травинки
|
Художні засоби
|
Порівняння
|
Епітети
|
Повтори сполучників
|
Фразеологізми
|
Метафори
|
Домашнє завдання
Знати зміст оповідання, уміти характеризувати героїв, художні особливості твору, висловлювати свою думку про прочитане.
|