
Тема. Повість В. Короленка «Сліпий музикант». Духовне прозріння Петра Попельського. Тема мистецтва в повісті Мета: допомогти зрозуміти внутрішній світ головного героя повісті, його духовні пошуки; поглибити уявлення учнів про взаємозв’язок музики та літератури; розкрити особливості її впливу не тільки на сюжет оповідання, а й на життя людини, її вчинки; виховувати почуття патріотизму, співпереживання, любові до ближнього. Тип уроку: комбінований Так, він прозрів…він відчуває і людське горе, і людську радість, він прозрів і зуміє нагадати щасливим про нещасних… В.Г.Короленко Любіть і випромінюйте велике мистецтво музики. Воно відкриє вам цілий світ високих почуттів, пристрастей і думок. Дмитро Шостакович Структура уроку
Психологічна рефлексія «Наш настрій» (фрагмент увертюри «Коріолан» Л.Бетховена). Дорогі діти! Я хочу дізнатися, з яким настроєм ви прийшли на урок. Перед вами смужки різних кольорів(чи кольорові олівці).Візьміть у руки той колір, який вам сьогодні до вподоби, з яким хочеться побути довше. Ви підсвідомо вибрали собі в «друзі» ті кольори, які відповідають вашому настрою.А тепер подивіться, що означає кожен колір. Символіка кольорів • Червоний - піднесеність. • Оранжевий - радість. • Жовтий – приємність. • Зелений – спокій. • Синій – сум. • Фіолетовий – тривожність. • Чорний – незадоволення. . Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує настрій тим, у кого він гарний, і значно покращить тим, хто вибрав темні кольори, адже працювати ми будемо сьогодні з одним із найкращих творів В.Г. Короленка - повістю «Сліпий музикант».
Літературна гра «Перевір себе»
1. Літературний диктант «Так – Ні». Підтвердьте або заперечте твердження.
2.Диктант без слів Для того, щоб переконатися, що ви знаєте зміст повісті «Сліпий музикант», я покажу вам ілюстрації до твору, а ви підберете до них заголовки і запишете в зошити. Приблизний запис у зошитах: 1 – Гра Йохима на сопілці. 2 – На прогулянці. 3 – Наодинці з природою. 4 – Евеліна втішає Петруся. 5 – Подорож зі сліпцями. 6 – Тріумф музиканта.
Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку З прадавніх часів музика посідала важливе місце в житті людини. Саме музичне мистецтво робить життя людини наповненим, багатозвучним, різнокольоровим. Музика як один із видів мистецтва, збагачує світ людини барвами, емоціями.Але музика – це не тільки естетична насолода. Леся Українка в юному віці через хворобу змушена була попрощатися зі своїм фортепіано і забути про мрію стати музикантом, проте любов до музики позначилась на багатьох її ліричних творах, які принесли їй світову славу. Лукаш із драми – феєрії «Лісова пісня» звуками сопілки розбудив серце Мавки, а конюх Йохим українською дудкою розбудив до життя сліпого хлопчика Петруся з повісті В. Короленко «Сліпий музикант». Сьогодні ми спробуємо впродовж уроку відповісти на проблемне питання, яку роль відіграла в житті Петра Попельського музика.Чи можна назвати Петра Попельського щасливою людиною?
(Кобзар - український народний мандрівний співець – музикант (часто сліпий), який виконував свої пісні та думи в супроводі кобзи (бандури). Мистецтво кобзарів набуло розквіту в XVI - XVII ст., коли український народ вів боротьбу за незалежність. До найвідоміших кобзарів належали О.Вересай, П.Носач, Ф.Холодний та ін.).
Віртуоз – (італ. virtuoso — від лат. virtus — доблесть, талант) — виконавець (частіше музикант), який майстерно володіє технікою мистецтва; людина, що досягла у роботі вищого ступеня майстерності. Музика – мистецтво, що відображає дійсність у художньо-звукових образах 4.Так, саме в художньо – звукових, тобто, бачити і чути, а наш герой був сліпий. Уявіть, сліпий – і музикант! Каліка, неповноцінна людина – і віртуоз!Але це згодом, а попереду ще довгий і тернистий шлях, на якому багато перешкод. І жодного промінчика сонця!
Отже, за допомогою звуків хлопчик вчився осягати і стан душі і кольорів.
Сліпота Музика
темнота гармонія . З ваших записів випливає, що сліпота і музика - речі несумісні, у випадку з історією нашого героя вони поєднані. Музикою займається людина з тонкою душею, відчуттям прекрасного; вона не бачить, але все відчуває. Мене завжди зворушували українські народні пісні: скільки в них буває туги та суму, скільки справжнього козацького завзяття! В українській пісні — душа нашого народу. Проте краси додає народним пісням і мелодійність української мови. - Яка українська народна пісня згадується в повісті? - Знайдіть і зачитайте у тексті рядки, в яких говориться про українську пісню. («Це не хлопські пісні… Це пісні дужого, вільного народу.») ( Розд. XI ) 7. Прослуховування пісні «Ой, там на горі та женці жнуть» 8. Обмін враженнями про пісню - Які картини зринають у вашій уяві? - На які роздуми налаштовує вас ця пісня? - Які образи виникали у Петра, коли він слухав пісню? Зачитайте рядки з тексту. (Розд. XIII ) - Чому саме дядько Максим заохочував інтерес Петруся до української народної пісні? (Робота з епіграфом). 9. Бесіда - Яку роль в житті Петра відіграла зустріч із дзвонарем Єгорієм? (У Петра з’явилася думка, що долясліпих – зло й образа. У нього почалася душевна криза, він озлобився на життя) - Що вивело Петра з духовної кризи? (Подорож зі сліпими співцями до Почаївської лаври) 10.Перегляд фрагменту з фільму «Зустріч з арештантами» (1960) - Що дала Петрові подорож зі сліпими кобзарями? - Як змінився Петро після пережитого під час мандрівки? 11. Переказ тексту. Розкажіть, що змінилося в житті Петра після повернення Під час виступу перед численною публікою в Києві Петро Попельський виконав імпровізацію з народних мелодій. 13. Словникова робота Імпровізація (від лат. Improvises– неспокійний, раптовий) – створення музики під час виконання без попередньої підготовки. Імпровізацією називають також музичний твір у вільній формі. 14. Перегляд фрагменту з фільму «Дебют сліпого музиканта» (1960) 15. Обмін враженнями від перегляду фільму 16. Робота з текстом. Завдання пошуково-дослідницького характеру (робота в парах) 1 група. Яке враження справила імпровізація сліпого музиканта на слухачів? Зачитайте реакцію людей, які прийшли на концерт сліпого музиканта. 2 група. Із чим порівнюється звучання музики у повісті?(«Живе почуття рідної природи…» 3 група. Знайдіть у тексті слова, що свідчать про зміни в душі Петра. («Так, він прозрів… Замість сліпої й невгамовної егоїстичної муки…»
Поясніть значення слів, взяті за епіграф.
Визначте головну думку твору Очікувані відповіді:
Чи можна назвати Петра Попельського щасливою людиною? Щастя кожен із нас розуміє по-своєму. Для головного героя повісті В.Короленка «Сліпий музикант» Петра Попельського щастя полягає в тому, що він найшов себе: став музикантом. До свого першого концерту він пройшов тяжкий щлях, на якому були розчарування у собі, горе, сльози, душевна криза. Але він знайшов у собі сили перебороти себе, здолати обставини, пов’язані з сліпотою. Герой дійсно прозрів, тому що побачив реальний світ, пізнав його і зміг подарувати своє мистецтво людям.
Ось і добігає до кінця наше знайомство з чудовим світом музики, яка зробила з сліпого хлопчика талановитого музиканта. І як своєрідний підсумок уроку, скористаємося прийомом «Дружня порада». Від імені літературного героя дайте своїм друзям поради, які були б важливими у їхньому житті, поради від імені Петруся. Можливі варіанти 1.Нічого не боятися. 2.Іти до поставленої мети. 3.Вірити в себе. 4. Ніколи не здаватися. 5. Допомагати тим, хто потребує допомоги. 7. Інтерактивна вправа «Мікрофон» Продовжте речення: - Твір В.Короленка «Сліпий музикант» справив на мене враження тим… 8. Психологічна вправа «Наш настрій» - Чи змінився ваш настрій? Підніміть смужки того кольору, який відповідає вашому настрою. VII. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання Підготуватися до уроку позакласного читання: підготувати повідомлення про життя і творчість Г. Бічер-Стоу. Прочитати роман «Хатина дядька Тома» | |
Переглядів: 2858 | |
Всього коментарів: 0 | |